dinsdag 13 januari 2009

VLAAIEN BAKKEN

RECEPT
* 1 kilo Vlaaienmix
* 60 gr. Verse gist
* 3 1/2 dl. Lauw water

...............Kort kneden tot een samenhangend deeg......30 min. laten rijzen..en bakken op 200 graden C in 30 minuten....................................................

........................Ik neem altijd gedroogde gist...de werking is het zelfde..en je kunt dit altijd in voorraad hebben....handig........dit is voor 4 vlaaien.....het ligt een beetje aan de maat van je vorm....ik maak meestal een halve zak deeg aan.....wat ik na het bakken over heb, doe ik in een zakje in de diepvries.......ik bewaar het tot ik voldoende bij elkaar heb om 1 of 2 vlaaien te bakken....laat het goed ontdooien.....en dan moet natuurlijk alles opgemaakt worden....want eenmaal ontdooit mag het niet terug in de diepvries......meestal bak ik van de restjes enkele kleine vlaaitjes......die bak ik op dezelfde manier als de grote vlaaien......na het afkoelen doe ik ze 2 bij 2 in een rond tupperware doosje....waarna ze de diepvries in gaan.....wanneer ik ze nodig heb..laat ik ze ontdooien en doe er iets lekkers op........

...........BANKETBAKKERSROOM.....die koop ik in de zelfde soort zakken...en hoeft alleen aangemaakt te worden met water.....word op het deeg gestort en gaat mee de oven in..........

...ZO ZIET EEN STANDAARD VLAAI ER UIT WANNEER HIJ NET UIT DE OVEN KOMT......HIER KUN JE ALLERLEI SOORTEN VLAAI VAN MAKEN......OOK EEN ZWITSERSE ROOMVLAAI.....voor een Zwitserse roomvlaai doe ik er wel een dikke laag Banketbakkersroom op.....dan een laag slagroom er over spatelen en glad maken...waar na ik er een mooi randje op spuit en bestrooi met hazelnoot krokant........


.......ALS IK EEN APPELCITROENVLAAI WIL MAKEN KOMT METEEN OVER DE BANKETBAKKERSROOM HET APPELMENGSEL....EN DAAR OVERHEEN DE GEKOOKTE EN GEBONDEN ROZIJNEN....WAARNA HET GEHEEL IN DE OVEN GAAT.....NA HET AFKOELEN WORD ER EEN LAAG SLAGROOM OVER GESTREKEN EN RONDOM SPUIT IK EEN MOOI RANDJE..HET GEHEEL WORD BESTROOIT MET NOOTJES.....
dat heet...hazelnoot krokant......


.....................OP DEZE MANIER KUN JE EIGENLIJK ALLE SOORTEN VLAAIEN MAKEN.....ZOWEL OPEN VRUCHTEN VLAAIEN ALS MET EEN DEKSEL.......de ronde houten platen heb ik speciaal laten maken ....ze zijn super handig om de vlaai te keren...en ook als ik ze op ga maken kun je dit met een hand doen.....zo'n plaat is stevig.....en het werkt veel prettiger dan op een taart rooster.........



.....................HIER ZIE JE EEN KEPÉLSE KERSENVLAAI EN EEN ANANASVLAAI......kepélse kersenvlaai is met witte chocolade snippers over de slagroom
BEIDE EERST GEBAKKEN MET BANKETBAKKERSROOM.......DAARNA HET VRUCHTENSAP GEBONDEN MET KOUDBINDMIDDEL EN DE VRUCHTEN ER DOOR ROEREN EN OP DE VLAAI DOEN.......
************************************************************
koudbindmiddel is een super handige uitvinding....je neemt een paar lepels suiker en mengt dit met enkele lepels koudbindmiddel.....daar doe je de vruchten bij en over de vlaai verdelen.....voordeel hiervan is...dat het meteen stijf is en het hoeft niet af te koelen....zodat je meteen kunt beginnen aan de verdere afwerking..........


.......ALLE VLAAIEN ZIJN HET LEKKERST WANNEER ZE GOED KOUD ZIJN.....MAAR DAT IS PERSOONLIJK.....OFFICEEL HOEVEN VLAAIEN NIET IN DE KOELKAST...ZEKER DIE ZONDER SLAGROOM....ZIJN LEKKER ALS ZE NIET TE KOUD ZIJN..........

12 opmerkingen:

  1. hééééééééééééé ik heb geen vlaaienmix potverkoffiebollen hahahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoho, wat ziet dat er allemaal lekker uit !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je snelle reply ;-))

    Inderdaad, ik ben een Belgische die iets meer dan 7 jaar geleden in Zweden is beland. Maar ik ben ook heel vaak in de buurt hoor, want ik moet nogal vaak reizen voor het werk ook.

    Je maakt prachtige foto's van je tuin. Ik heb er al echt van genoten. Ik heb zelf ook een megatuin, alleen is het tuinseizoen hier wel iets korter ;-))

    Groetjes !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Thea

    jeetjemeneetje wat ziet dat er lekker uit, je zou ze zo van de computer af plukken, en dat je die allemaal zelf maak, petje af hoor. Het water loopt me in de mond, ik zit hier gewoon te kwijlen bij mijn bakkie koffie.

    Doeg Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Thea,
    Je moet wel heel sterk in je schoenen staan, om niet in de verleiding te komen ze allemaal te gaan proberen. Wij gaan ze in ze in iedergeval in september weer proeven, dan kamperen we namelijk weer in het Geuldal. In de tuin komen nu de eerste sneeuwklokjes boven HOERA...maar ik durf nog niks te zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja zeg meid, wat een mega blog en zo heeeerlijk en ja hoor ik ken er al een paar, heeeeeeeerlijk dat kan ik jullie verellen. Mooi blogje meid!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uw bakgerechten zien er zeer lekker uit.
    Een boeiende en lekkere hobby!

    Nog veel blogplezier gewenst!

    Guy
    http://fruitabc.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Thea,

    volgende week gaat het gebeuren hoor. een hele week vrij en allemaal klussers over de vloer. Tijd om je vlaairecepten uit te proberen.
    Een tip: i.p.v. de plank gebruik ik het draaiplateau Snudde van IKEA.

    groeten, Netty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Thea,

    Ik ben op zoek naar het recept voor een krokante Advocaat vlaai. Op de website van supervlaai staat een plaatje van wat ik ongeveer wil maken. Nu kan ik in principe het bodem gedeelte van uw recept wel gebruiken maar ik vraag me af hoe krokant de bodem wordt? Misschien kan ik hem krokanter maken door extra suiker toe te voegen?

    Hoop dat u me verder kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Carel,

    Ik heb je mailadres niet,dus geef ik hier maar even antwoord.

    De vlaai( krokante Advocaatvlaai) die jij bedoeld heet zo vanwege de krokante noot kruimels die er boven opgestrooid zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Thea, wat ziet het er allemaal goed uit petje af, ik had alleen een vraagje. Kan je een Zwitserse roomvlaai een dag van tevoren maken zonder dat er wat mee gebeurt. Ik weet wel dat de slagroom dan kan inzakken of niet?

    Ik hoor graag van jou of jij er meer van weet?

    Groeten Hanan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Hanan,

    Jammer je laat geen emailadres achter, dus zet ik hier maar even wat neer. In de hoop dat je het ziet.

    Naturlijk kun je de roomvlaai van te voren maken.Hij word juist lekkerder als hij een dag langer staat!

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen