zondag 1 maart 2009

GROOT MOESTUINBOEK


........AFGELOPEN WEEK ZAG IK BIJ DE LIDL DIT MOESTUINBOEK LIGGEN......EN OMDAT IK NOG MAAR EEN BEGINNENDE MOESTUINDER BEN......HEB IK HET MAAR GEKOCHT........DIT JAAR WIL IK GRAAG COURGETTE TELEN....OOIT HEB IK EEN PLANT IN DE KAS GEHAD......DAT IS NIKS GEWORDEN.....NU WIL IK ER BUITEN EEN OF MISSCHIEN IN EEN POT.......DAAR BEN IK NOG NIET OVER UIT...........ZE HEBBEN NAMELIJK GOEDE GROND EN VEEL VOEDING NODIG.......
............OOK WIL IK DIT JAAR WAT BROCCOLI ZETTEN.......

...........GOEDE BOEKEN HEB JE NOOIT GENOEG.......AL VIND IK VEEL OP INTERNET.....IK KIJK TOCH OOK NOG GRAAG IN EEN BOEK........

11 opmerkingen:

  1. Ik was om 10uur in de winkel, maar de boeken waren allemaal al uitverkocht!

    Courgette is elk jaar een groot succes bij mij: gewoon in de tuin, regelmatig water, regelmatig wat extra mest. En een hele grote opbrengst!

    Succes met de moestuin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Thea,

    Ik zag het boek ook liggen maar heb het niet gekocht...is het een aanrader?

    Gisteren heerljk buiten gewerkt. Even de verbouwing de verbouwing gelaten. Heerlijk ontspannen in de moestuin.

    Fijn dat het seizoen weer is begonnen!

    Tijdje niet gesproken hè. Ik stuur je even een email om het toe te lichten.

    Lieve groetjes Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vanavond ga ik minitomaten zaaien!!! hahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij jullie in het zuiden is het al een paar dagen mooi weer zag ik. Hier is het één natte grijze bende.
    Ik ga de dahlia's maar eens uit de kelder halen en oppotten, dan zit ik tenminste met mijn handen eens in DROGE aarde te wroeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zag ook het boek liggen maar ik heb al zo'n stapel tuinboeken die ik nog moet lezen dat ik het maar heb laten liggen.

    Courgettes zaai ik altijd voor in een potje en zodra de kans op nachtvorst is geweken gaan ze de volle grond in. Veel water en mest geven en goed opletten want voordat je het weet zijn die courgettes giga. Klein zijn ze het lekkerst.

    Ik ben 3 jaar geleden een moestuin gestart en ik blog er ook over. Ik heb 2 tuinblogs:
    http://blissyo-elgarden.blogspot.com/ in het Engels en http://tuintirades.blogspot.com/ in het Nederlands. Met die laatste ben ik net begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nou, nu moet dat dus gaan lukken met die courgette. Oh, hier ook al zo'n leuk naamplaatje. toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees maar lekker veel in je boek, dan kan je binnen een paar maanden echt aan de slag.

    Vooraleer ik ga zaaien, strooi ik altijd wat koeiemest en kalk op mijn land, en daarna geef ik nooit nog extra mest, maar alles groeit supergoed.

    Courgette voorzaaien en dan gewoon de grond in als het redelijk gegroeid is, en daarna heb je er geen omkijken meer naar, het groeit als kool (maar wordt toch courgette hihi). Wel elke dag opvolgen als de courgettes beginnen groeien, want 1 dag heb je een klein courgetje en 2 dagen later heb je al een reuze-exemplaar dat eigenlijk al te groot is en niet meer zo lekker wegens te veel zaad binnenin.

    Opgepast met brocolli want als er 1 groente is waar er heeeeeeeeeeeeeel gemakkelijk rupsen op komen dan is het wel brocolli. En het probleem is dat die beestjes niet stilzitten, maar ook de rest van de andere groenten beginnen op te vreten.

    Laat maar horen als je ergens een vraagje over hebt, ik ben ondertussen al voor de 7de keer bezig met mijn moestuin van meer dan 200 vierkante meter. Het enige wat nooit lukt is prei, terwijl iedereen altijd zegt dat dat zo eenvoudig is. Maar de mijne willen nooit dikker worden dan een potlood !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Thea, er staat inmiddels een stukje over mijn siermoestuin op mijn blog.

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Thea,

    Ik heb ooit in een "tuin en co" van vorig jaar een courgette tunnel zien staan.
    Ik zal nog even goed zoeken welk nr het is.
    Ik moet het tijdschrift nog hebben.
    Het was gemaakt van een soort biodoomgeraamte.
    Je kunt er onderdoor lopen.
    Tevens kun je er paprika's en tomaten overheen laten groeien.
    Dat gaat goed samen, want ze hebben ongeveer de zelfde manier van telen.
    In de "tuin & co" van maart 2009, dus deze maand, staat een leuk klein stukje over courgettes in blik.
    Courgettes hoeven niet zo groot te zijn en de vrucht ook niet.
    10 cm is groot genoeg en ze smaken dan het aller lekkerst.
    Je moet maar even spieken in het tijdschrift in de supermart of de boekenwinkel.
    Het ziet er erg leuk uit.

    Ik denk dat je wel heel erg dol gaat worden op Italie.
    Italie is heel rijk aan mooie planten en bloemen en het eten is er fantastich.

    Ik ben heel benieuwd naar alle foto's tegen die tijd.

    Groetjes, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoihoi,

    Gezellig hoor moestuiklets.haha.

    Ik moet bekennen dat ik plantjes neem.
    We hebben een kwekerij in de buurt, die stekjes leveren aan kassen
    Ze zijn dan ook nog klein.
    Het zijn vaak plantjes die niet meer volstaan in de kas.
    Ze gooien ze meestal in de container.
    Ik mag ze dan gratis meenemen.
    Maar ze doen het nog prima.
    Een beetje zorg en liefde.
    Vorig jaar had ik flinke paprikaplanten en komkommers.

    Het is makkelijker om met plantjes te beginnen.
    Het is duidelijker in het begin.

    Tuinieren is altijd afwachten of het lukt.
    Soms heb je een teleurstelling.
    Zo wilde mijn radijsjes niet, ze waren rot enz.
    De peentjes gingen goed?????

    Ik heb niet een hele grote moestuin.
    Een stuk achter de bordertuin, genoeg om voor twee personen wat verse groenten te kweken.
    Ik heb een stukje voor kruiden en bieslook enz.
    Ik heb ook bramen, voor de jam.
    Daarnaast heb ik een vriendin die heeft een moestuin, die amper in de zomer rond komt en die help ik.
    Ik vind het echt helemaal te gek.

    Wat we altijd doen als we te veel ruimte over hebben die we op de moestuin niet kunnen bewerken,meestal achterin, dan zaaien we pompoenen.
    Dan is het wel heel gezellig begroeid.
    Verzekerd van planten en pompoenen.
    Leuk voor de herfst, om weg te geven en je kunt er soep van maken en taart.
    Zo staat de moestuin er toch netjes bij en bedwing je het onkruid.(om gek van te worden)

    Ik heb dikke pech gehad.
    Ik had een gewelig stukje grond, vlak bij de polder, maar ver zijn we niet gekomen, want het complex ging op de schop, voor nieuwe woonhuizen.
    Ik had twee oude pruimenbomen overgebleven van een vorige eigenaar.
    Snik....

    Ik zou lekker met plantjes beginnen.
    Gewoon brutaal zijn en een kwekerij die stekt en ent op zoeken en vragen of er oude afgekeurde plantjes zijn, die je mss mag meenemen.

    Uitjes, wortels en prei etc kun je makkelijk zaaien,
    maar tomaten courgettes en paprika's hebben naar mijn gevoel wat meer begeleiding nodig in hun groei.
    Ik denk dat je dan zeker meer succes zult hebben.

    Ik doe maar een doetje, en lees er wel over.
    Je kunt een gratis moestuinblad aanvragen."de moestuin".
    Daar staat veel in.

    Ik hoop ook dat het snel beter weer wordt.
    Mijn gras is drassig en ziet er borstelig uit met madeliefjes.
    En ik heb een mol gehad.

    Ik ga je moestuin blog gezellig volgen,ik vind hem echt geweldig leuk.

    Groetjes, doeidoei,Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Thea,

    Ik heb het boek nog gevonden tussen de koopjes bij de Lidl.
    Het is wel een hndig boek.

    Ik heb de stokbonen gezaaid.
    Nu maar weer hopen op beter weer.
    de aankomende tijd is het regen, jammer he?

    Kijk even op mijn blog,
    Ik heb wat voor je.
    Je hebt een super leuke site.

    Groetjes, alexandra

    BeantwoordenVerwijderen