zaterdag 20 juni 2009

KERSEN OP BRANDEWIJN





KERSEN OP BRANDEWIJN

* 1 kg kersen
* 750 gr. suiker
* 1 ltr. inmaakbrandewijn


Kersen uitzoeken, wassen en goed laten uitlekken.

Grote pot uitwassen in sodawater...naspoelen met schoon water en laten uitlekken.



De gereinigde kersen worden in een pot of weckfles gedaan, suiker hieraan toevoegen.



Brandewijn over de inhoud gieten.

Goed sluiten en regelmatig schudden of roeren tot de suiker geheel is opgelost.




........Alleen mooie en onbeschadigde vruchten gebruiken............

14 opmerkingen:

  1. ahaaa, nu snap ik ook waarom ik geen foto zag op mijn blog, dit is zoepen, voor boven de 18!!!!!!!!!!!!! hmmmmmmmm, lekker, hipsssss. ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jullie houden daar wel van het goede leven hè? :P Hoeveel procenten zitten daar nou in? en zou je dat ook met aardbeien kunnen doen of peer of pruimen? denk het wel zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, Thea dit lijkt me lekkelll, het water loopt al in mijn mond....
    Helemaal geen drankorgel, maar zoiets als dit moet je heel goed voor mij verstoppen, erg he ?
    Ik zal mijn persoonlijke kersenboer vragen maar een kilo of wat extra te brengen, hahaha...
    Maar ik meen dit echt hoor !
    Liefs van Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijn dat kersen van eigen oogst? Ziet er zalig uit, het is altijd gezellig om zulke dingen te maken!

    Een tijdje geleden heb je mij gevraagd om een wortelstok van de irissen die wij in de tuin hebben. Op zich wil ik die in het najaar best naar je toesturen, maar ik moet wel vertellen dat ze er op de foto meer roze uitzagen dan ze in werkelijkheid zijn. Het is meer een soort gebrande caramel kleur, als je toch wilt hebben dan hoor ik dat van je.

    Groetjes,

    Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hips hips,

    Hier was ik weer! En alles is goed hoor! We waren ontzettend druk om de woonkamer klaar te krijgen voor de verjaardag van Jan (vorige week maandag) en dat is gelukt!
    Nu heb ik weer iets meer "speel" ruimte.
    De moestuin doet het goed, ondanks de engerlingen en het onkruid.
    Nog bedankt voor je link. Onze buurman (= boomkweker) doet mee met een landelijk beleid tegen de engerlingen... hij houdt mij ook vaak op de hoogte.

    Je witte bessen zien er erg mooi uit. Ik had vorig jaar twee rode struiken gekocht, 1 zwarte en 1 witte. Waren in de opruiming 50% korting. Dit jaar bleek dat de rode struiken wel rood waren en de zwarte ook zwart. Maar de witte bessen kleurden rood. Dus het kaartje zat bij een verkeerde plant. hhahaha. Ik ga nog wel eens shoppen naar een witte bessenstruik.

    Je courgetteplant in pot doet het ook goed he? Had ik eerlijk gezegd niet zo verwacht. Het pasta gerecht smaakt heerlijk! Denk dat ik het deze week ook nog een keer ga maken. Heerlijk bij warm weer.

    Groetjes,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi hoi!
    Ik heb dit een keer gemaakt met zwarte bessen en pruimen.. was heerlijk! Heb nog steeds bessen uit de brandewijn in de vriezer, zijn ook echt lekker in een toetje.

    Wat ik nog wilde vragen: Hoe krijg je zo'n mooie courgetteplant?? Iedereen zegt dat het heel makkelijk is en bij mij is het nog nooit gelukt! Zaai je die plantjes zelf? En dan? Ik wilde ook zo graag courgetten.. :-(

    Mijn volgende stukje gaat ook over drank. Rabarberwodka en aardbeienlikeur! :-)

    Groetjes,
    Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt heerlijk Thea maar ik ben bang dat het hier niet gaat lukken om het te maken. Ik ben namelijk gek op kersen en heb ze al opgegeten voordat ik nog maar kan beginnen met het recept. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Thea,

    Bedankt voor je tip! Ik ga nog maar wat zaaien. Zaad heb ik nog liggen, want ik had het wel geprobeerd, maar het was niet echt gelukt. We gaan het gewoon weer proberen! Je hoort wel hoe het gaat :-)

    Groetjes,
    Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Thea,

    Wat een ontzettende lieve zin:
    ik heb je gemist!

    Je bent een schat!

    dikke knuffel,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi hoi Thea,

    Het andere woord voor monstransboontjes ken je ook wel: Heilig boontje!

    Een witte boon met een "monstrans" erop. Kijk maar eens bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Monstrans

    Ik heb (erg toevallig!) gisteren enkele bonen gezaaid. (had ik van mijn vader gekregen) Ik denk dat ze al wel eerder in de grond hadden gemoeten...maar ja we zien wel wat er van komt.

    Ze zijn overigens gewoon eetbaar.

    Google:
    De legende vertelt dat in de omgeving van München op het eind van de achttiende eeuw een boer aan het ploegen was. Opeens wilde zijn paard niet meer verder lopen. Hij bleef stokstijf staan. De boer begon ten einde raad te graven op de plek waar het paard niet meer vooruit te branden was. Tot zijn grote verbazing en verbijstering kwam er een prachtige monstrans tevoorschijn.
    De boer ging hierna het land met bonen vullen. Wie schetst zijn verbazing toen hij bij het oogsten hiervan de boontjes bekleed zag met de afbeelding van de monstrans die op het land gevonden was.

    Groetjes,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha daar was ik weer.

    Ik zag bij Yolanda dat je al wel wist dat Monstrans, Heilige boontjes zijn.... had ik natuurlijk ook wel verwacht...

    Hoe ze smaken kan ik je helaas (nog) niet vertellen.

    -x-
    Liset

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Rumtopf ? Nee ken ik niet

    Wel römertopf ! Dat is altijd heerlijk, hahahaha!

    Gezellig dat is het!

    liefs
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moeten de kersen ontpit worden?
    Mvg
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nee hoor Edwin, de pitten kun je er gewoon inlaten.

    Veel succes ermee!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen