dinsdag 7 juli 2009

MONSTRANS BOONTJES.........


.........DE MONSTRANSBOONTJES HEEFT LEONIE ME OPGESTUURD.......LEUK....AL DIE VREEMDE VERHALEN MAKEN ZE EEN BEETJE GEHEIMZINNIG......WETEN JULLIE ER IETS OVER......ZE ZOUDEN EETBAAR ZIJN....MAAR HOE MAAK JE ZE KLAAR......ALLE TIPS ZIJN WELKOM........
...........AL DIE VERHALEN HEB IK WEL ZO'N BEETJE GELEZEN NU....MAAR RECEPTEN OF ANDERE TIPS VAN HEILIGE BOONTJES ZIJN WELKOM.......


.....De bonen heb ik voorgezaaid in het kasje.....dat kan natuurlijk ook op de vensterbank......als ze zo'n 10 cm hoog zijn plant ik ze buiten uit.....Bonen worden meestal met drie stuks bij elkaar gezet....als je ze met drie stuks in een potje voor zaait, hoef je de wortels niet te beschadigen met uitplanten......De Monstransboontjes zijn klimmers......zorg dus dat ze langs een draad of touw naar boven kunnen groeien......

..............ALLE PLANTJES VAN DE *RAT'S TAIL* HEBBEN LILA/ROSE BLOEMETJES BEHALVE ÈEN PLANT.. DIE HEEFT WITTE BLOEMEN........OF DAT TOCH EEN ANDER SOORT IS......GEEN IDEE.....MOGELIJK IS HET NATUURLIJK........

..............GISTEREN ATEN WIJ EEN GEMENGDE SALADE MET VEEL RUCOLA EN....RATTENSTAARTJES ER IN.....IK HEB ZE VRIJ KLEIN AL GEOOGST....OMDAT IK DENK DAT ZE ER ANDERS NIET LEKKERDER OP WORDEN........EN DE SMAAK.........MMmmmmmmmm....WAT ZAL IK ZEGGEN........

.......VRIJ PITTIG EEN BEETJE BITTER ZELFS......HIJ DOET ME DENKEN AAN DIE WITTE KNOLLEN DIE WE VROEGER WEL EENS ATEN.....TOEN IK NOG KIND WAS.....ZE WERDEN GETEELD VOOR HET VEE.....MAAR WIJ KINDEREN ATEN DIE WEL EENS....LEKKER....HET LOOF LEEK WEL OP RAAPSTEELTJES.....IK DENK DAT ZE ALLEMAAL IN DE DEZELFDE FAMILIE THUIS HOREN........

...........DE VOLGENDE OOGST GAAT DOOR DE ROERBAKSCHOTEL..............EENS KIJKEN HOE ZE DAN SMAKEN...........DE MINITOMAATJES MOGEN INTUSSEN ECHT NIET MEER DE NAAM MINI DRAGEN.....IK STEL ME BIJ MINI TENMINSTE HEEL IETS ANDERS VOOR.......MAAR NOG STEEDS GEEN KLEUR TE BEKENNEN.........

.........EEN PIEP KLEIN ZONNEBLOEMETJE ZIE JE AL ZITTEN...........

.............IK HAD DE RUCOLA GISTEREN NET GEOOGST VOOR DAT DIE ENORME HOOSBUI LOS BARSTE.......VANDAAG LIGGEN ZE HELEMAAL PLAT.........


......................................................................................................IK HEB AL PEREN KUNNEN OOGSTEN................MOOI VAN KLEUR EN ZO LEKKER GEEL......ZE WAREN AL OP VOOR IK ER AAN DACHT OM ER EEN FOTO VAN TE NEMEN........MAAR LEKKER WAREN ZE.....DAT KAN IK JE WEL VERTELLEN......JAMMIE JAMMIE........EN DE LAATSTE IS OOK ZO ONGEVEER RIJP NU...........

..........KIJK.....DIT IS OOK MOESTUIN......EEN BLOEMETJE HOORT ER OOK BIJ....DAT TREKT BIJTJES...EN DIE HEBBEN WE NODIG VOOR DE BESTUIVING............


...................................................DE KOMKOMMERPLANTEN HEB IK VRIJ LAAT GEPLANT...........MAAR ZE ZIJN NU BEZIG AAN EEN INHAALSLAG......OP HET EINDE VAN DE WEEK KUNNEN WE DE EERSTE WEL ETEN, DENK IK.......

...............................WIE ZEI ER OOK AL WEER DAT COURGETTES IN POT NIET ZOU LUKKEN.......TOT NU TOE...IS DE OOGST VAN DE PLANTEN DIE IN POT STAAN BETER ALS DIE VAN DE VOLLE GROND.......EEJ.....NIET GEK HE!!!........


.......................IK KOCHT CLIPS OM DE PLANTEN AAN EEN STOK TE BEVESTEGEN......TWEE VERSCHILLENDE SOORTEN......DE PRIJS WAS ZEER LAAG.........EN HET PLEZIER ERVAN IS ZEER HOOG

.............DEZE SOORT VIND IK IETS MINDER........VOOR KLEINE PLANTEN ZIJN ZE NIET ECHT BRUIKBAAR...........VAN BEIDE SOORTEN HEB IK TWEE VERSCHILLENDE MATEN......ERG HANDIG ZIJN ZE...........

16 opmerkingen:

  1. DROMMELS! Ben jaloers op je clips! Ziet er allemaal mooi uit in het tuintje, Doortje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er allemaal erg lekker uit wat je nu al gekweekt hebt. En wat is alles al lekker ver. Ik moet ook maar weer eens met de camera in de weer om de vorderingen hier maar eens te laten zien.
    Je clips zien er erg handig uit. Waar heb je die gehaald?¿

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hè hè eindelijk kan ik op je moestuinweblog komen. Gisteravond lukte het niet. Wat énig dat je de boontjes hebt gezaaid en dat ze al uitgekomen zijn! En al je andere foto's! Schitterend, een lust voor het oog. Wij zijn nog echte beginnelingen, moeten nog veel leren. Bijvoorbeeld broccoli, dat doe ik niet meer. We hadden maar één mooie, de rest was een flop. Grote stronken maar niet mooi aaneengesloten. De tuinbonen zijn mislukt. We hadden meteen toen ze in bloei stonden, moeten spuiten met zeep en spiritus, maar wisten wij veel? Nu is er iets ingekomen. Een soort zwarte luisjes. Spuiten toen we het eenmaal zagen was te laat... Afijn, aldoende leert men;-) Wat heb je mooie courgettes, wat maak je daarvan? Ik vind ze altijd zo saai smaken...
    Fijne dag Thea, het is lekker koel. Liefs Leonie
    www.tanteloe.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha Thea, jij bent helemaal in de bonen, zie ik. ;-) Receptjes? Ik denk dat je de monstrans boontjes gewoon kan klaarmaken zoals witte boontjes. En je kan ze gedroogd en vers eten.

    Je moestuin ziet er goed uit, lekker veel eetbaars en volop bloemigs.

    Zeg, welke soort peren waren dat? Ik heb Conference en Doyenne du Comice maar die zijn nog lang niet ready.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi hoi,

    Je vermaakt je vandaag weer met de kids?

    Prachtige plaatjes van je moestuin!
    Ben benieuwd of je recepten krijgt voor de heilige boontjes. Bij mij staan ze er ook al op (twee blaadjes). Deze bonen doen het overigens beter dan de gewone stok en struikbonen (toch iets geheimzinnigs ??)

    Courgette in pot doe ik volgend jaar ook hoor! Tjee had het echt niet verwacht! Mijn courgette plant doet het nu ook goed hoor, maar in pot is ook erg handig groeien de vruchten mooi boven de grond (minder vocht schimmel problemen) Ideaal toch? Goed dat jij het uit probeerde!

    Waar zouden wij zijn zonder (Crea !!) THEA ?! hihihi.

    Wij aten gisteren ook gemengde sla. Dat is echt een aanrader een zakje zaad met verschillende sla soorten. Zaaien in 1 rij en je kunt het zo afknippen. Het groeit zo weer aan. Een gedeelte staat bij mij inmiddels in bloei (..) das niet goed maar wel mooi te zien. hihihi.

    Je rattestaartjes zien er wel erg lekker uit. Beetje als een pepertje die je bij een broodje döner krijgt! Dat smaakt wel erg lekker, vind ik.

    Fijne dag,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zooooo, dat ziet er goed uit! Is het bij jullie ook zo regenachtig? De sla ligt hier nog niet plant, maar mijn grootste zonnebloem ligt al om. Ik ga straks even kijken of ik hem nog wat kan ondersteunen.

    En die courgettes! Wat een opbrengst! Ik moet hier nog wachten op de eerste...

    En kun je vertellen waar je de clips vandaan hebt en welke peer je hebt staan? Want ook bij mij is de peer nog lang nog niet klaar!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De boontjes bloeien nu bij mij. Ik heb alleen maar witte bloemetjes. Ik ben er benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Thea
    Leuk je op mijn blog te ontmoeten, tja we hebben dezelfde hobby zo te zien. Kun je niet wat regen deze kant uit sturen, ik zit er om te gillen. Mijn complimenten voor jouw verzorgde blog, ziet er heel goed uit en de groenten in de tuin ook, groetjes Tons

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Thea,

    Gisteren hebben wij weer bietjes gegeten... deze keer wel rode, hahaha! En ze smaakten erg lekker.

    Het gaat werkelijk erg goed met mijn moestuin. De engerlingen lijken te zijn verdwenen...joost mag weten waarom.

    Ik hoop dat het door de buxus komt. Ik heb namelijk buxus om mijn kruidentuin geplaatst en sinds is het gevreet van de engerlingen minder / tot weg!

    Maar goed niet te vroeg juichen. Eerst volgend jaar maar weer afwachten en nu genieten!

    Goed weekend,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thea,
    jij had toch ook de olijfkomkommertjes gegeten?
    En ergens je bevinding beschreven?

    Ik kom hier niet verder met terug lezen dan je kersenbrandewijn, hips hips hips... burp. (<- oeps)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er goed uit, die tomaten, komkommers en courgettes! Ga zo door, ik zet je link op mijn site! Zet je ook mijn link op jou site?

    www.blammers.webs.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jou link staat bij mij onder ''Links'', kijk maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Thea, het zijn de vogeltjes geweest of een marter. Mensen zie je hier niet veel en zeker niet in de tuin. Lief dat je zo fel reareerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Thea,
    Vandaag heb ik voor de eerste keer monstrans bonen gekookt en gegeten,heeeeeeeeerlijk. Zoveel smaakvoller dan de "gewone bonen" gekocht in de winkel.
    Alleen heb ik ze iets te lang gekookt, heb jij hier al ervaring mee.
    Ps. ik kreeg de zaadjes van een vriend van de paters om te proberen.
    Wat een geweldige site heb je!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Thea
    ik heb monstansboontjes ( opgekweekt gekregen ) en geplant.,,,zien er mooi uit en doen het goed...maar hoe moet ik ze bereiden ? de man zelf wist het ook niet :(
    moet ik de groene peul incl de boon ( zoals snijboon / breekboon enz ) opeten..of wachten tot er de"witte"bonen inzitten zoals bij cappucijners bijvoorbeeld en dan doppen..
    ik weet het niet :( misschien jij wel ??!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je kan ze jong plukken en dan als snijbonen gebruiken, maar je kunt ze ook door laten groeien en dan de bonen er uit halen.

    BeantwoordenVerwijderen