vrijdag 19 februari 2010

POMPOEN TAART


* 800 gr pompoen
* 125 gr boter
* 4 kruidnagels
* 2 eieren
* 2 eetl kwark of yoghurt
* 250 gr rietsuiker
* 200 gr zelfrijzend bakmeel

Pompoen in stukken verdelen en koken in ruim water, tot het vruchtvlees zacht is.De schil verwijderen en het
vruchtvlees met de helft van de boter tot puree prakken.
Suiker met 2 lepels water, kruidnagels en de rest van de boter smoren tot er een zoete saus ontstaat.
Eieren met de yoghurt opkloppen.
Puree,ei en suikermengsel samenvoegen. Als laatste de bloem eronder mengen. Eventueel nog wat kaneel toevoegen.
Bakvorm invetten en met bloem bestuiven, en het beslag erin gieten.

De oven voorverwarmen op 250 graden, maar bakken doe je de taart in 60 min op 180 graden.

Even af laten koelen en je schud hem zo uit de vorm.


Zeker als je een siliconenvorm gebruikt. Dan is invetten ook niet nodig.Een beetje onhandig om in de oven te zetten, dat moet je uiterst voorzichtig doen.Maar voor de rest vind ik ze erg handig,ze nemen ook veel minder plaats in.

Het kookwater kun je natuurlijk bewaren om er de volgende dag een heerlijk pompoensoepje van te maken. Het recept vind je hier

Het recept van de taart komt van GROW YOUR OWN VEGGIES

En de smaak.......Mmmmmjaaa...wat zal ik zeggen...een beetje apart!!! Maar je zult het zeker even zelf willen proberen lijkt mij...dus..VEEL SUCCES...

9 opmerkingen:

  1. hmmmmm! leuk recept. Ik zet de bakvorm altijd op een fijnmazig bbq roostertje voor ik het beslag of wat dan ook in de siliconenbakvorm doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Thea,

    Ik heb nog nooit pompoentaart gemaakt, maar het ziet er heel smakelijk uit. Er liggen er nog twee in mijn koelkast, dus wie weet!!

    Fijn weekend!

    lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er liggen hier nog een tiental pompoenen, dus bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker, raapstelenstamppot in het voorjaar.
    Hier zie je dit ook vaak in de groentewinkel, maar de Fransen gebruiken dit als sla. Het is ongetwijfeld te koop. Ikzelf heb het nooit gezaaid. Maar ik ga er ook eens op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi hoi Thea,

    Zoveel heb ik nog niet gezaaid hoor! hahaha. Alleen dus peultjes , raapsteeltjes, prei en sjalotjes. De peultjes staan inmiddels al buiten in de volle grond (weg te regenen). En ook het bakje met raapsteeltjes staat in de volle grond, maar die hebben nog wel een kas kapje boven hun hoofd. Anders waren ze nu ook vast al verregend. Wat een weer zeg afgelopen weekend. Pffff. Niks an.

    De prei en sjalotjes staan nog netjes in mijn grote kas. Ze groeien nog niet zo hard dus die kunnen nog wel even 'binnen' blijven.

    Deze week ga ik weer verder kijken wat ik kan voorzaaien. het blijft kriebelen en ik geef natuurlijk niet op. (alhoewel ik de eerst hele kleine engerling ook al weer gezien heb.HELP!)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Peultjes kunnen wel een beetje vorst hebben, maar die van mij nog niet omdat ze nog maar net buiten staan. Ze zijn nog veel te klein. Moet vanmiddag eerst eens kijken hoe ze de buien hebben overleeft. Anders beginnen we weer opnieuw met zaaien. hahahaha.

    Zo koud is het hier niet meer, maar wel erg nat. Bah, morgen zeggen ze dat het beter wordt...I hope so!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Giovanni masettivrijdag, 12 maart, 2010

    beste thea, ik vroeg mij af of je nog enkele montrasbonen kunt missen....ik probeer ze al een tijd te bemachtigen maar echter zonder al te veel succes....kan je mij dan ook een korte instructie geven hoe ze te planten ed....zoals je misschien merk aan dit bericht ben ik niet iemand met erg groene vingers. gaarne reactie
    masetti.g@gmail.com
    een groet Giovanni

    BeantwoordenVerwijderen