woensdag 24 maart 2010

GROEN BLAADJE


.........Ja ja....had ik zulke mooie slaplantjes gekocht....het vroor s'nachts nog flink...ik durfde ze daarom niet in het kasje te zetten....dus ze maar even onder het afdak gezet hier bij de keuken...tot ik tijd had om ze te planten....

.......dacht er waarschijnlijk iemand.............mmmm..........lekker...een mals blaadje...en heeft ze bijna helemaal opgepeuzeld......nou ja.....wat een rotstreek........gelukkig waren er nog een paar plantjes over...en bij een paar was het hartje niet beschadigt.....maar 3 plantjes waren helemaal afgeknaagd.......Ik hoop dat de dader er buikpijn aan over heeft gehouden.....zo'n vlegel........maar goed....zand erover.....de rest groeit alweer aardig aan........


........We zullen gewoon iets langer moeten wachten voor we sla uit eigen tuin kunnen eten..........Intussen heb ik ook al wat snijsla gezaaid....ik had nog een zakje liggen van het vorig jaar........ze staan er al mooi op....

.....De consumptie aardappels die ik uit mijn schilbak gevist had.....heb ik nu van zolder gehaald en in het kasje gezet....Zodra het weer echt goed blijft gaan ze naar buiten........


.....Ik kocht nog een onsje Frieslanders....die liggen in een eierdoosje.....om voor te kiemen.....


.......Toen wij lang geleden het kasje aanschaften werd ons aangeraden om de automatische raamopener er in de winter uit te halen....het eerste jaar deden wij dat dan ook braaf.....mijn man had hem zo goed opgeborgen dat hij in de lente onvindbaar bleek......en we weer een nieuwe konden kopen....Sinds dien halen we hem er niet meer uit......maar is het telkens even spannend of hij in het voorjaar nog werkt.....en ja...je ziet het...hij doet het...

........Bloesem van de bessen..............met daaronder een rijtje klokwindes.........


........Dit zijn de courgettes......en hieronder zie je de gehakkelde aurelia......die ik al in de tuin zag vliegen....beetje beschadigd...dat wel....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.....Ja....ja.... Ich hatte so schöne Salat pflänzlinge gekauft.... und weil es immer noch fror in der Nacht......Wagte ich es nicht um sie im Gewächshaus zu stellen....so habe ich sie hier unter das Schutzdach gebracht.....bis ich Zeit hatte um sie in Töpfe su setzen....Da dachte wohl jemand.....mmmm.....was fur ein lecker zarte Blättschen und hat sie fast vollständig aufgefressen......Gggrrrr.....was für ein gemeiner Trick......zum Glück gab es noch ein paar Pflanzen wo das Herz nicht beschädigt war.......3 Pflanzen wurden ganz aufgefressen....... Ich hoffe dass die oder der Täter Bauchschmerzen bekomem hat....so einem flegel..... so gut .... aber Sand darüber..... der Rest ist schön wieder zum Wachstum gekommem......
....... Wir müssen nur ein wenig länger warten bevor wir Salat aus dem Garten essen können..........Inzwischen habe ich auch ein wenig Schnitt Salat gesät....Eine tüte hatte ich noch liegen von letzten Jahr......Die Pflanzen sind bereits gut entwickelt....
..... Die Kartoffeln.....die ich aus meinem Lager im Januar genommen hatte und in Töpfe geplantzt habe.....standen auf dem Dachboden.....jetzt habe ich sie runter in Gewächshaus gebracht.....wenn das Wetter gut bleibt stelle ich die Töpfe draußen im freien..........

16 opmerkingen:

  1. Wat zal je dat beestje een plezier gedaan hebben met dat verse blaadje sla :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat groeit al allemaal lekker bij jou in de tuin! Hier vliegen de eerste vlindertjes ook alweer rond. Een mooi gezicht.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je al een vlinder hebt gezien! Hier heb ik wel wat hommels zien vliegen, maar nog geen vlinders.
    En wat gaan de aardappelplanten goed bij jou!Leuk om te zien, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet alles bij jouw er al goed uit. Mooie planten zijn het al. Dat word heerlijk smullen van al je groenten. Wat een gehavende vlinder :) Hier bij ons heb ik ook al een citroentje gezien. Jammer zeg dat jullie al regen hadden, wij nog geen drup gehad maar dat zal het weekend wel gebeuren vrees ik. Het is echt ongelooflijk vind je niet hoe alles afgelopen weken al de grond uitspat. Ik geniet met volle teugen. En dan volgende week nog een kadootje van jouw super hoor.
    Natuurlijk herkende ik jouw foto ook. En zo te zien word je ook de winnaar van deze maand. Ik zal dus in april beter mijn best moeten doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slakken, ze zijn er weer als de kippen bij. Maar jij presenteert hen een weldoende maaltijd op een blaadje na deze strenge winter, selber Schuld!
    Hier fladderde ook al een donkercitroenkleurig vlindertje rond, enkele kikkers zijn al wakker, en de hommels zijn nog wat verdwaasd en vinden nog niet de juiste bloem.
    Ik zaai ook al het een en ander, op eigen risico.
    Die drang is toch door niemand tegen te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Thea,

    nou dat ziet er toch al lekker uit bij je...het groet en bloeit

    een gezellig weekend, Lilly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet jouw blog er mooi uit,Ik ga je volgen.

    Groeten van een liefhebber van tuin, moestuin, brocante en alles wat in en om onze boerderij of omgeving gebeurd, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent wel vroeg om uw courgette te zaaien. Misschien in de kas planten?
    Nog veel plezier gewenst met uw moestuin!

    Guy
    http://fruitabc.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Thea,
    Ik had pas ook van die heerlijke aardappels, mooi geel van binnen, Annebelle geloof ik dat ze heetten. Ik heb ze nu ook klaarliggen om te spruiten, hoop dat het daarna wat gaat worden in een grote pot.Leuk om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Thea,

    Ik huur een tuin bij een vereniging waar ons bedrijf word ingehuurd,de tuin is 2 are (200 m2)
    Alleen kan het zijn dat het dit jaar daar voor het laatst is omdat ze dat gedeelte aan projectontwikkelaars gaan verkopen hoop het niet maar ja kan gebeuren ben dan wel van plan om weer een tuin te gaan zoeken ,mijn vader heeft vroeger altijd een volkstuin gehad zit dus een beetje in het bloed .
    Heb jezelf ook een aparte volkstuin of heb je hem dichterbij huis .
    Ik vind het zalig om te zien hoe alles groeit ach ja we zijn beginners en hebben ook wel eens een miskleum maar dat mag de pret niet drukken .

    groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Daar had dus al iemand een heerlijk maaltje sla. Alles groeit al goed. Allemaal kleine wondertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Thea,

    Hahaha, ik moest wel hard lachen om je opgegeten sla la lalala la. hihi

    Ik heb je rattestaartjes gezaaid afgelopen weekend, ben reuze benieuwd wat dat gaat worden.

    Dit jaar houdt ik mij ook aan de kosmoskalender dus zaai/poot wat als de stand van de maan goed is. Kijken of dat verschil maakt.

    Je plantjes zien er al schitterd uit. Courgette ook al, wauw hoor!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een aantal van de hortensias heb ik wel een heel eind teruggesnoeid, één was op z'n hoogst bijna twee meter omdat de vorige eigenaar er bijna niet wat aan gedaan heeft de afgelopen jaren. Dus was het echt wel nodig om ze tot bijna 1 meter terug te snoeien (vond ik). Dan maar wat minder bloemen, dat komt volgend jaar wel weer.
    Ik heb die enorme strukjen niet tot 30 - 50 cm boven de gron weggesnoeid hoor, want dat vond ik wel erg rigoureus.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knoflook en ui kan volgens mij prima naast elkaar. Waarom niet? Alleen moet je het niet binnen 5 jaar op dezelfde plek poten ivm aaltjes etc. Succes.

    Wat verkoop je zoal op MP ?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Thea.

    Je stekje zat vanmiddag bij de post. Hij/zij zag er prima uit. Ik heb hem meteen in de aarde gezet op een troetelplekje dus ik verwacht natuurlijk dat hij aan gaat slaan. Ik ben reuze benieuwd en hou je natuurlijk op de hoogte. Echt super bedankt dat je hem naar me toe stuurde.
    Ik ben ook aardappelen in grote potten gaan zetten, ben wel later als jouw maar ik hoop dat ze aanslaan. Bij jouw zijn het al hele planten dat zal bij mij nog wel even duren, maar ach dan eten we ze gewoon wat later in het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. das ist ja wirklich unerhört!!! was vast een ouwe sok, ik bedoel sik! Courgettes staan er al goed bij hè!

    BeantwoordenVerwijderen