zaterdag 6 maart 2010

WACHTEN OP....


.....Om me heen hoor ik het telkens weer.....we wachten op de lente......Nou....kijk eens goed om je heen.....de lente is al lang begonnen............

......Is dit niet een echte lente lucht........

.........En hier.......die Helleborus.........en de sneeuwklokjes......


.....................................Ja...de merels hebben nog steeds honger.....maar hebben ze dat niet altijd.........

..........De kronkelhazelaar in onze voortuin laat alweer z'n bloemetjes zien......je moet goed kijken.....ze zijn zo klein.....de meeste mensen kijken er dan ook gewoon overheen......Jammer hoor.........want ze zijn beslist de moeite waard.....als de katjes groen gaan worden krijg ik altijd het echte lente gevoel.......Ik kan hem zien vanaf mijn luie stoel..............dus dat geeft dubbel plezier......


..........Deze sneeuwklokjes hebben een heel ander blad...veel groter en ook veel groener als de normale sneeuwklojes hebben.......ik dacht dat we 4 soorten sneeuwklojes in onze tuin hebben..maar ik zie er tot nu toe maar 3..........Zal ik het zomerklokje wel meegeteld hebben........dat duurt nog even.......

.........In het midden van de week zag ik Sjors weer door onze tuin rondstruinen......heel de winter had ik hem niet gezien.....Ppppffff.....ik ben blij dat hij nog leeft.......Ik moet er niet aan denken dat hem wat overkomen was.....hij hoort er gewoon bij........

........Al een paar jaar gebruik ik dit oude kasboek als mijn Moestuinboek.......ik heb het een beetje opgepimpt.......ik wil het nog plastificeren....dan blijft het mooi.........Ik schrijf er m'n Moestuinplannen in en wanneer ik zaai en wanneer alles de grond in gaat..........handig......Ook maak ik een schema ivm met de vruchtwisseling......

...........Gisteren hebben we 8 slaplantjes gehaald bij de kweker......van ieder soort 2 stuks.......ze kosten 12 cent per stuk......zoveel kocht ik er vorig jaar ook..........samen met een lading snijsla en wat rucola kunnen we daar bijna de hele zomer van eten........Ik laat er nooit kroppen van vormen......Maar begin er al van te eten zodra de bladeren groot genoeg zijn......Ik pluk steeds de buitenste bladeren eraf.....Ik plant ze in potten en ze blijven in m'n kasje staan.......de sla is dan namelijk veel zachter.....en dat vinden wij heel erg lekker......

........Deze zaden bestelde ik bij Helza Hobbyzaden.......

.........Deze bij Peter Bauwens van de Nieuwe Tuin........helaas was ik te laat en waren de Romano boontjes uitverkocht......als iemand weet of ze ergens anders ook te koop zijn.....wil je het dan even laten weten misschien........

.........Vandaag zag ik bij de Lidl in Duitsland een netje plantuitjes liggen voor 79 cent......daar kun je je geen bult aan vallen zei m'n lief.....dus....maar meegenomen.......Op deze manier krijgen we de tuin wel weer vol.......Geeft niet...het blijft wel leuk zo........


.........Tegen de avond zag de hemel er zo uit gisteravond......het lijkt wel een foto die in Afrika gemaakt is....niet...en absoluut niet in ons Noord Limburgse plattelandstuintje..........Prachtig..........

14 opmerkingen:

  1. Hallo Thea,
    der Frühling kommt ganz langsam dieses Jahr aber er kommt;) Schöne Bilder aus deinem Garten.
    Ganz liebe Grüße Adelheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterend beestje die Sjors!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo de lente is inderdaad al flink bezig in jullie tuin, hier is alles net nog iets minder ver maar dat alles al gaat groeien dat is duidelijk te zien. Ik zal je binnenkort nog even wat vragen over je sla stellen want als je met zo "weinig" planten zolang kan eten, dan word ik ook nieuwsgierig. En wil ik het ook wel eens in een pot proberen. Ik zal deze week ook even een aardappel in een emmer doen. Leuk hoor. Je maakt me helemaal enthousiast ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Thea ,leuk dat je mijn andere blog ook hebt gevonden wou de hobby en de andere hobby toch gescheiden houden lukt nu aardig .

    groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jullie kunnen al slaplantjes kopen??? daar kunnen we hier alleen maar van dromen.

    Wat leuk dat Sjors er weer is.Die schijnt zich wel thuis te voelen bij jullie.

    In de nacht heeft het weer 15 cm gesneeuwd...zonder mij te vragen

    Groetjes, lilly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Rucola en sla kan je ook zelf zaaien in potjes in uw kas. Zeker niet moeilijk! Ze verdragen zelfs wat nachtvorst.

    Nog veel blogplezier gewenst!

    Guy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het heerlijke lentegevoel heeft jou zo te zien veel energie gebracht. Een blog met zoveel onderwerpen. Fijn om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heerlijk verslagje heb je gemaakt, ik krijg een geluksgevoel bij de foto van de kas en die lieve Sjors, dat is toch geweldig om zo'n bewoner in je tuin te hebben.
    Een mooie zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Thea,

    Wat een heerlijke verhalen uit je tuin. Je hebt gelijk, de lente is al begonnen. Ook bij ons staan de heleborussen & sneeuwklokjes in bloei. Zo mooi!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo
    Wij genieten ook van alles wat er komt en is geweest. Vanaf mijn tafel kijk ik door de zonnestralen heen naar buit en waar sneeuwklokjes boven de grond staan tulpenbolletjes hun kopje naar boven steken, dus ik heb goede hoop dat we er weer tegenaan kunnen gaan komend seizoen.

    Fijne zomer?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt er zin in zo te zien, plantjes, zaadjes, volgens mij gaat het echt gebeuren. Wat leuk die bloemetjes in de kronkelhazelaar, voor mij is het een primeur. Nog nooit gezien, het lijken wel kleine cactussen. En ook Sjors weer in de tuin, geweldig hoor. Bij ons vriest het alweer een week en alle plannen zijn weer uitgesteld

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De lente is stiekum al een beetje begonnen alleen weet de grond dat nog niet want die is hier nog keihard van de vorst en ook steen en steenkoud. Maar ach, het komt wel dat echte lente weer. Je bent al lekker bezig Thea; binnenkort sla uit je eigen tuin, nou ja, kas. ;-)

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En wat heb ik geleerd uit dit logje?
    - Dat ik nog meer droom van een eekhoornkastje.
    - De idee van sla in potten wel heel origineel is en dat ik dit ook wil proberen.
    - "......daar kun je je geen bult aan vallen", een heerlijke Nederlandse uitdrukking is die in België niet wordt gebruikt en die ik bij deze hier zal inlijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi hoi, Mijn peultjes moeten nog wel groeien hoor en dan zijn dit er zeker genoeg voor meerder maaltjes. Op de foto lijken het weinig maar wacht maar tot het zonnetje wat meer gaat schijnen...

    Raapsteeltjes heb ik inderdaad voorgezaaid en binnenkort zaai ik ze in volle grond, dat is beter, als het maar niet meer vriest (of beschermen door een folietunnel ofzo).
    Ik snij altijd enkele handjes vol af, op gevoel... weet niet hoeveel ons. Sorry. Je eet het wel rauw dus het slinkt niet. En ja de raapsteeltjes groeien weer aan dus je kunt vaker snijden (zoiets als snij sla)
    Raapsteeltjes schieten wel snel... dus vaker zaaien is beter dan in een keer een hele rij.
    Groetjes en geniet ze ! Ik snipper morgen denk ik, ik hoorde iets van 20 graden ? daar moet ik bij zijn.hihihihi

    BeantwoordenVerwijderen