dinsdag 20 april 2010

NIEUWE OOGST


........Nieuwe oogst aardappelen.....hihihi....ik kwam ze tegen toen ik in de moestuin bezig was......3 stuks mooie onbeschadigde aardappels.....ik heb ze maar in potten gepoot.....Het zijn Frieslander....

.........In de krans die langs onze voordeur hangt....heeft de winterkoning een nest gebouwd....ik ben benieuwd wat de winterkoningin daar van vind.....

.......Uiteindelijk beslist Mevrouw waar ze gaan wonen.......

..........Voor de bekleding heeft hij het mos dat op mijn bloempotten lag gebruikt.......niet zo netjes van hem.....maar alla........


......In andere jaren zaaide ik de peulen pas nadat we terug kwamen van vakantie......maar dit jaar heb ik ze eens vroeg gezaaid....en ze doen het heel goed.....kan eigenlijk best....er heeft ook niemand werk aan als ze in de volle grond staan......

.......De rucola die ik vorig jaar zaaide is een vaste plant.....eigenlijk was ik dat een beetje vergeten.....tot ik in de moestuin aan het opruimen was en ik hem eruit wilde trekken....dus mooi laten staan...ik heb er al wat van tussen onze eerste salade gedaan die we uit eigen tuin konden eten...vanavond weer.....ik heb nog zaad genoeg.....als er liefhebbers zijn.....je kunt ze het hele jaar zaaien en ook gebruiken......lekker makkelijk zo'n vaste plant.......Hij is wel nog iets pittiger als de gewone rucola.....Maar voor in een gemengde salade maakt dat niet uit...vind ik....


........De courgette's beginnen al kleine knopjes te vormen......misschien nu toch te lang gewacht met verpotten......we zien wel....ze krijgen in ieder geval nog een grotere pot.....

.......Mooi he....die perenbloesem.....de bijen en hommels hebben het er maar druk mee........
.....Prachtig zijn ook die voorjaarsbloeiers.....het lijkt een klein keukenhofje bij ons.....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
...Neue Ernte Kartoffeln........hihihi.........ich fand sie im Garten unter die erde.....sie sind nog von letztes jahr....3 schöne intakte Kartoffeln Ich habe sie in Töpfen gepflanzt.............Frieslander heissen die......Der Kranz der an unserer Haustür hängt....darin hat der Zaunkönig ein Nest gebaut....Ich frage mich was die Königin dazu sagen wird..........den sie entscheidet......wo sie leben sollen.........für die Innenseite hat er das Moos das auf meine Blumentöpfe war verwendet......Nicht sehr nett von ihm.....aber alla..........In anderen Jahren säte ich die Zuckererbsen erst nachdem wir aus dem Urlaub zurückgekehrt sind......aber in diesem Jahr habe ich sie jetzt schon gesät......und sie stehen sehr gut.....Die Wilde Rauke sind gepflanzt vergangenen Jahr.....Sie sind Mehrjährig........und schmecken herlich im Salat...

19 opmerkingen:

  1. Dag Thea, ik lees je blog nu een tijdje met veel plezier...ik ben nieuw in de wereld van moestuinieren enzo ik heb een vraagje over de aardappelen...doe je ze in een pot moet compost of potgrond? wil het dit jaar gaan proberen alsvast bedankt voor de tip.
    Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat enig, dat winterkoning nest midden in je krans, dat moet zijn dame wel een mooie plek vinden :-)
    Die blauwe violen staan in een bak die mijn ouders vroeger als fruitschaal hadden, leuk om die weer eens te zien. Heerlijk jaargetijde he? groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Thea.

    Wat een wonder dat die aardappelen zo mooi de grond uitgekomen zijn. Je zou denken met de vorst en sneeuw dat ze wel verrot zouden zijn.
    Natuurlijk wil ik wel wat zaden van je rucola, maar laat me dan op zijn minst je een geadresseerde envelop sturen, nu ben jij steeds alleen maar aan het postzegels verspillen aan mij.
    Ik heb je adres nog wel dus hij komt eraan ;)
    Ik heb mijn bonen nog binnen staan, maar ga ze eind van de week met het mooie weer ook maar buiten zetten. De kas word nl een beetje vol nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Sam,

    Helaas heb je geen adres achter gelaten, zodat ik je niet rechtstreeks antwoord kan geven. Dus doe ik het zo maar, ik hoop dat je dit zult lezen!!

    Ik gebruik gewone potgrond voor de aardappels.Veel succes met die van jou, laat eens weten of het wat geworden is!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja..hoe kan het ook anders...het blijven natuurlijk Friezen ;-))
    Ik denk dat ze bij jou diep genoeg en droog hebben kunnen overwinteren.

    Groetjes,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Thea, bedankt voor de tip! Zou ik misschien ook wat van je rucolazaadjes mogen?

    Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Thea, mijn courgetteplantjes zien er net zo uit, ze staan ook nog maar in de potjes, waarin ik ze na de stekbakjes heb verspeend.
    Ik wacht nog heel even en dan zet ik ze in hele grote terracotta potten buiten op het teras.
    Ik heb veel te veel courgetteplantjes.
    Ik heb ook komkommers.
    Die doen het ook al redelijk.
    Ze zijn nog iets kleiner dan de courgettes, ze zijn wel op het zelfde moment gezaaid.
    Ik denk dat ik ze probeer te zetten op de plek waar ik vorig jaar tomaten heb gehad.
    Tomaten vind ik super leuk.
    Ik twijfel nog, want ik ben bang dat de tomaten het niet zo goed doen op de zelfde plek als vorig jaar.

    Vele plannen!!

    Groetjes, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk Sam,

    Zorg maar dat ik op een of andere manier je adresgegevens krijg!!

    Als je je mailadres hier niet open en bloot neer wil zetten, kun je ook even mijn~Crea by Thea~site kijken. Daar staat een link naar MP via welke je me kunt mailen.
    Heb je zelf ook een blog/site?

    Ik hoor het wel,

    groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, die courgettes doen het goed!
    En die kievitsbloemen zijn toch wel één van mijn favorieten, zo sierlijk en elegant.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk die foto`s van de moestuin, het is of ik bij mezelf aan het tuinen ben. Die gekke piepers toch! Als je het zo wilde hebben was het misschien niet gelukt. Jouw courgette`s staan er al prachtig bij. Kunnen ze nog niet in de volle grond?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi zeg allemaal! En dat je courgettes al zo hoog staan! Ik heb de mijne gisteren pas gezaaid... Dat wordt een smakelijke zomer bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Thea, dat ziet er allemaal heel mooi en smakelijk uit. Grappig dat je die piepers nog vond, ik vond een vergeten peentje, even onder de kraan en hap weg. Smaakte lekker zoet.

    Ben druk in de tuin en zo te zien jij ook. Veel tuinplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met z'n allen bezig in de tuin en in de moestuin. Heerlijk toch! Ik reageer hier misschien niet altijd maar ik lees en kijk wel heel geïnteresseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Thea...ben nieuw in het berichten achter laten én in de moestuinenwereld...ik hoop dat het zo wel lukt

    Groet, Sam
    ioweyou@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hello Thea

    I have just come over from Madelief's. You have a lovely blog here ... I will come back often ... off now to have a further look around your productive kitchen garden!

    Greetings from England!

    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Thea, leuke foto's weer hoor!
    En die peulen kunnen best wat hebben, de mijne staan er ook mooi bij.De courgette is bij mij nog lang zo ver niet, die bij jou ziet er prachtig uit....we kijken het gewoon de grond uit he. Ik heb vandaag nog thijm,dropplant en zonnehoed gezaaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi, wat een grappig weetje van die rucola. Ik maar elk jaar zaaien, maar ik kan het dus ook gewoon laten staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Thea, kom via via op jou blog tercht. Wat ziet het er prachtig en fris uit. Je hebt er een volger bij hoor. Kom je ook even bij mij langs. Dat zou ik leuk vinden. fijne avond Gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een geweldige vondst zo bij de voordeur. En, heeft mevrouw Winterkoning het onderkomen inmiddels aanvaard? Ze is gek als ze zo'n paleisie laat schieten!

    BeantwoordenVerwijderen