maandag 31 mei 2010

RAAPSTELEN SOEP


RAAPSTELEN SOEP

* 400 gram Raapstelen
* 200 dl Creme Fraiche
* 1 Ui
* 8 dl Kippen bouillon
* 250 gr. Aardappelen (in blokjes)
* 100 gr. Gekookte ham
* 50 gr. boter/margarine
* snufje peper en zout bieslook of peterselie

Ui snipperen en in de boter fruiten.Aardappelen en bouillon toevoegen, en 10 min laten koken. Als de aardappel gaar is,de gewassen en grof gesneden raapsteeltjes erbij doen. Laat dit samen nog ongeveer 10 min koken.
Dan de pan van het vuur nemen en met de staafmixer of keukenmachine pureren.
Voeg naar smaak zout en peper toe. Dan de creme fraiche erbij doen.
Serveer in soepkoppen en garneer met reepjes gekookte ham en /of bieslook en peterselie.


* 400 gr Rübstielgemüse
* 200 dl Crème fraiche
* 1 Zwiebel
* 8 dl Hühnerbrühe
* 250 gr. Kartoffeln (gewürfelt)
* 100 gr. Kochschinken
* 50 gr. Butter / Margarine
* Prise Salz, Pfeffer und Schnittlauch oder Petersilie

Zwiebel in die Butter braten,und die Brühe zufügen. Kartoffeln 10 Minuten mit kochen. Wenn die Kartoffeln gar sind, das grob gehackte Rübstielgemüse hinein tun. Zusammen für etwa 10 Minuten kochen lassen.
Dann die Pfanne vom Herd nehmen und pürieren mit Stabmixer oder Küchenmaschine.
Mit Salz und Pfeffer würzen. Dann die Creme fraiche zufügen.
Servieren in Suppenteller mit Scheiben gekochtem Schinken und Schnittlauch oder Petersilie......

11 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij een lekker soepje!! Ook lekker die rustige layout zo joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Thea,

    Ja jouw slangenradijs is bij mij Paars! Tenminste de stengeltjes van de plant, of de radijsjes zelf ook paars worden weet ik natuurlijk nog niet.

    En de gele peultjes lijken erg mooi in mijn tuintje, paarse bloemen en gele boontjes. Golden sweet heten ze, een erg oud ras!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, ik ken eenzelfde soep maar dan met prei i.p.v. raapstelen. dit is een heerlijke voorjaarsvariatie.
    De rucolapesto maak ik hetzelfde als een gewone pesto, maar vervang de basilicum voor rucola.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er echt heerlijk uit! Je vorige blog over de aardappeltjes zag er ook al lekker uit!
    Lekker genieten!
    Groetjes,
    Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker soepje Thea, kom je bij mij zo het toetje doen? Staat al voor je klaar. Heerlijk toch, ik mag graag koken met producten uit eigenste tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt erg lekker!
    Eigenlijk zou ik ook eens wat meer met aardappelen in soep moeten doen.

    Groetjes,
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmmmm, lekker die ga ik zeker maken.
    Ik ben ook aan een moestuin begonnen iedere keer een stukje grond schoonmaken.
    En de moestuin is meteen een stukje groter .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Thea,

    Jij hebt raapstelen in je tuin staan!! Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd, maar nu al 2x aangeraden gekregen. Misschien moet ik het toch maar proberen. Je soep ziet er heerlijk en mooi van kleur uit!

    Fijn weekend!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Thea..
    Ik kom je even een tegenbezoekje brengen
    Ik heb je blog in mijn bloglist gezet.
    Je vroeg waar ik woon: op de Heuvelrug vlakbij Amerongen.
    En die raapstelen soep lijkt me wel wat.
    Ben gek op raapsteeltjes.
    We zitten hier op bosgrond,dus moestuintje is er niet bij....Maar we zijn vindingrijk en een moestuin in potten doet het ook erg goed
    Groetjes
    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmm lekker!!,
    Ik zou zo een bakkie soep komen halen bij je.
    Ik krijg gewoon trek.
    Ik ga het zeker eens proberen.

    Je schreef dat mijn tomatenplanten zo groot waren,zonder dat ik een kas heb.
    Ik heb de auto als kas gebruikt, omdat ik de tomatenplanten niet buiten kon zetten vanwegen de nachtvorst.
    De auto staat altijd aan de voorkant bij ons huis, daar schijnt de zon vollop.
    Dus stielum heb ik wel een kas, niet tegen mijn man zeggen!!!!
    Ik schoof er stiekum ook de courgetteplantjes in en de komkommers.
    Af en toe het raampje open, als er te veel condens was in de auto.
    Nadeel was, dat alles er uit moest als ik weg moest met de auto, of ik liet er de helft in staan.(met je courgetteplantjes op de achterbank naar de supermarkt).

    Ik ben me wel aan het orienteren op een mooie tuinkas, want het begint wel uit de hand te lopen die plantjes liefde van mij.

    Ik heb ook een voorliefde voor mediteraanse planten, zoals citrus en sucade's enz.
    Het zou geweldig zijn als die voortaan in een kas zouden kunnen overwinteren, i,p.v op alle kamers in het hele huis.

    Ik geniet heel erg van je blog(s)
    Een inspiratie.

    Groeten, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er heerlijk uit en ben zelf ook dol op soep, maar raapstelen zou eerlijk niet weten waar het naar smaakt.

    Gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen