donderdag 10 juni 2010

KOM.......LOOP EVEN MEE


.......Naar achter.....naar mijn moestuin......even kijken hoe de planten het doen.......

......Hier en daar heb ik weer wat planten weg gehaald...je blijft toch altijd bezig he...met een tuin......Ze zeggen niet voor niks een tuin is nooit af....En dat moet ook niet.......

..........Voor we op vakantie gingen kochten we voor €3,- een spiegel op een rommelmarkt.......ik had de witte rand eerst nog willen verven.....maar we hebben...ik bedoel mijn man......heeft hem vast opgehangen....dan kan ik bekijken wat ik er nou precies mee wil.......en dat verven kan altijd nog.....

.......Het lijkt op de foto heel wat.....mijn veldje.....de Aardappels en Courgettes staan in potten...en kunnen makkelijk ergens anders staan.....Op dit stukje wil ik nog bonen planten.....maar ze rotten telkens...en dat terwijl ik ze voorzaai in de kas.....het komende weekend word het beter weer...zegt men....dan ga ik nog een poging wagen.....

........Het kleine venkelplantje is intussen al uitgegroeid tot een stevige plant.....er schijnen mooie bloemen aan te komen die ook allerlei insecten aantrekken......


........Aan de rand van de moestuin staat hier en daar een plukje bieslook...dat geeft kleur aan de moestuin en trekt allerlei bijen en hommels aan...die zijn altijd welkom in een moestuin......

..........Het eerste teentje knoflook ligt al te drogen.....


......Het loof begon af te sterven en toen ik er aan voelde had ik het zomaar in de hand...vandaar dat ik hem er maar uitgehaald heb.......Ik heb ze in Oktober geplant.....het waren miezerige kleine bolletjes.....de oogst van het jaar daarvoor.....Die had ik dus weer in de grond gestopt....en nu is het een prachtbolletje geworden....Zoiets vind ik erg leuk....De raapstelen zijn al weer bijna zover dat ze weer geknipt kunnen worden....Ik heb nog recepten genoeg.....de soep van mijn vorige berichtje was ook erg lekker.....


.......................................Een klein rijtje aardbeien staat dit jaar in de volle grond......daarvan hebben m'n knechtje Lars en ik al heerlijk zitten snoepen.....Er zat wel een korreltje zand aan maar dat vond Lars niet erg.....dat hoort zo zei hij....die spikkels zijn de zaadjes Omi......Och je bent nooit te oud om te leren...niet...........
.................Tussen de peulen van het vorig jaar stonden er een paar met gekleurde bloemen.....Ik weet nog dat Lisette van Leke's Moestuin zei......zijn dat geen sier erwten......omdat ik het zaad ook zelf verzamel....hebben we er dit jaar erg veel met van die prachtige bloemen....er staan maar een paar witte tussen..............Dit jaar heeft ze zelf gekozen voor peulen met een kleurrijke bloem.......Leuk he Lisette....
........Heb ik toch vergeten om een foto te maken van de eerste komkommers die ik kon snijden.....ik hoop het goed te maken met de foto van de gesneden schijfjes voor de komkommersalade......ook dat ging bijna mis...kijk maar de eerste snippers van de rode ui liggen er al in........


.......En dan hebben we het nog niet gehad over de rattenstaartjes en de uien en zaailingen van de rucola...de meloenpeer en de kiwi en en en......nou ja...dat komt de volgende keer dan maar.....

.......Kom lauf ein stück mit mir....gehen wir zu meinem Gemüsegarten....Der Spiegel da ist neu.....Nein nicht ganz..... er ist von Flohmarkt.... Die Pflanzen wachsen sehr gut.....Schau mal da....eine Biene sitzt auf den Schnittlauch.... schöne Farbe haben die Blümen......Die ersten Knoblauch erntete ich schon.....Das Rübstielgemüse wächst wieder bald können sie bereits geschnitten werden.....Ich habe ganz viele Rezepte dafür......

...Zusammen mit meinem Enkel Lars habe Ich schon von die Erdbeere gekostet....Mmmmm.....lecker....Da habe ich vergessen ein Bild zu nehmen von die ersten Gurken...... aber dann einer von der Salat.......ist bestimmt auch gut...nicht.....
Die Zuckererbsen haben hübsche farbige Blüten.....viel schöner als die weißen meinst du auch nicht......

13 opmerkingen:

  1. Hoi Thea,

    Wat is alle groente in jouw tuin al ver! Je hebt al komkommers, knoflook en courgettes en ook aardbeien...Bij mij is het allemaal nog een heel stuk kleiner. Ook je venkelknol ziet er prachtig uit. Ik heb dit jaar ook venkel gezaaid, maar de meeste plantjes zijn aangevreten door de muizen. Helaas heb ik er nog maar 1 of twee over :-(! Leuk om zo met jou moestuin mee te kunnen genieten!

    Fijne dag!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een rijkdom weer! Tuin gaat goed hè? Behalve de boontjes dan, nou das hier ook tobben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thea ik heb genoten van de rondtocht door je tuin. En wat doen je moestuin planten het allemaal goed. Nou ja behalve je boontjes dan. Ik ben blij dat je mij ook hebt aangestoken, zo kan je zien wat dat bloggen met je doet :)
    Ik heb de aardbeien allemaal in bakken gedaan omdat ik toch bang was dat ze aangevreten zouden worden.
    Leuk die spiegel in je tuin. Ik heb er ook een paar hangen en ik vind het altijd een mooi effect geven. Ook ziet de tuin er in de spiegel altijd heel verrassend anders uit.
    Gisteren heb ik ook aan je gedacht....één van de kinderen moest een nieuw achterwiel. Ik heb me meteen de oude toegeëigend om er volgend jaar (tja mijn boontjes staan al in de grond) net als jouw zo'n mooi bonengroei wiel van te maken.
    Mijn rattenstaartjes komen nu eindelijk op gang, het heeft even geduurt. Maar het gaat nu wel komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof om zo even te mogen meewandelen in je tuin. Mooie foto's, in sommige zou je zo bijten ;-))

    Wat groeit en bloeit alles daar al mooi bij jou ... Het is echt te zien dat jullie meer dan een maand voorzitten op het weer van hier hoor.

    Maar het was ideaal, dit weekend heel warm dus ideaal om alles te zaaien en planten. En sinds maandag is het al de hele tijd zachtjes aan het regenen, perfect geregeld dus. Maar nu zou het toch wel een beetje mogen stoppen, en mag de zon van jetje geven ... Maar dat zit er precies nog niet in !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was een heerlijke wandeling. Het groeit en bloeit prachtig bij jouw in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk stuk op je blog, heerlijk om zo mee door je tuin te gaan! Ik heb ook al mijn eerste knoflook geoogst, gisteren heerlijke zaziki van gemaakt (ik kan hem nog proeven), haal jij niet meteen de worteltjes eraf ??

    fijn weekend weer, lekker in de zon!
    groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet het er allemaal goed uit bij jou! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers... de eerste komkommer al uit eigen tuin! Geniet van de rijkdom van je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, ik ben vereerd met deze naamsvermelding! hahaha! Gekleurde bonen-bloempjes had ik overigens in 2008 ook al, en vorig jaar ook hoor! Kijk maar eens de maanden juni en juli. Ook gekleurde bloemen bij de stokbonen. Erg leuk inderdaad. ik houd wel van kleur in de moestuin.
    De smaak is nog net iets belangrijker, hahaha.
    Je slangenradijs is blijkbaar een lekkernij voor de engerlingen. Van de 6 plantjes zijn er nog 2 over. Een foto zet ik snel op mijn blog.
    Groetjes en een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk blog heb je hier, ik heb er zeker altijd overheen gekeken. Zo leuk om je tuin te zien en alles wat er groeit. Dat vind ik juist zo heerlijk van een tuin, er is altijd wel wat te rommelen. Een spiegel geeft altijd een extra kijkje in de tuin, in welke kleur zou je het wilen schilderen dan?
    Bij onze moestuin doen bonen het alijd uitermate goed, maar pompoenen juist weer niet dus die laatste heb ik nu ook in bakken gezet en nu maar afwachten.
    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Thea, wat een werk heb je weer verricht. Bij mij staat nu de eerste courgettebloem open en de tomaten laten nu kleine vruchtbeginselen zien.
    Ik zou de rand van de spiegel een groene kleur geven, omdat de weerspiegeling ook het meest groen is. In mijn fotoalbum "onze tuin op zijn mooist" kun je onze spiegel zien.

    Veel tuinplezier toegewenst uit Fryslân,

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het ziet er gezellig uit bij je!
    Ik wist trouwens wel dat je de toppen kon eten hoor, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Was het een beetje vergeten. Misschien volgend jaar eens ptoberen. Dan heb ik ook rode tuinbonen enzo. Mijn zaden waren nu te laat binnen gekomen, helaas.. Maar verder groeit ook alles lekker!
    Ik hoop dat ik dit jaar ook komkommer heb uit de kas van mijn broer..
    Veel plezier met je mooie tuintje!
    Groetjes,
    Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen