donderdag 1 juli 2010

BIJ THUISKOMST


.......De leiperen doen het goed.....maar zeg nu zelf.....dit zijn echt geen conference peren.....dat zie je zo.....Ik blijf erbij dat het claps zijn......

.........Toen we terug kwamen van onze Donau rondreis was er al wat brocolie zover om te eten.....(Dat waren die gekregen koolplanten)....de meeste planten blijken brocolieplanten te zijn......Ik deed er een courgette bij.....en wat peultjes die te dik waren geworden...(gewoon uitgedaan)....verse paprika en een bakje champignons en een handvol cashewnoten.....met een scheutje wokolie en wat kruiden alles in de wok........voedzaam en lekker.....

.......De zaadjes van de meloenplant haalde ik vorig jaar uit een vrucht....tot nu toe doen ze het prima.....nu las ik ergens dat je ze zelf moet bestuiven.....goed idee......maar hoe doe ik dat.......


.......................................................................Een hele boel aardbeitjes zijn al rijp.....dat word smullen.....en de papavers staan ook al in bloei....daar krijg ik het ultieme zomergevoel van.......Iedere morgen tijdens mijn tuinrondje.....is het weer een verrassing welke soort er nu weer open is gegaan........

......Het trucje is weer gelukt.....in de herfst tomaatjes in een hoek van het kasje neer gooien..

Zorgen dat het in het voorjaar vochtig genoeg is......en ja...ze zaaien zichzelf uit........makkelijk hoor.....

14 opmerkingen:

  1. Hallo Thea,

    Fijn dat alles het zo goed doet in je moestuin.


    Wat de peren betreft....ze zullen beiden wel smaken, maar de Conference is wel veel langer houdbaar dan de Claps.

    Mmmmmm... gezond wokschoteltje....en variatie daarin moet niet moeilijk zijn met allerlei groenten van eigen bodem.

    De bestuiving.....ik zocht even bij meneer Google

    http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/meloenen-telen-bestuiven-en-bevruchting/

    Prachtig de Papaver!!!

    Met zo'n heerlijk moestuintje kwam ik niet meer binnen.........ja wel tegen de avond met m'n vergietje vol verse groenten en fruit om gaan te kokkerellen.

    Veel tuinplezier!
    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet je zelf voor bijtje spelen, Thea. Een klein penseeltje in de hand en de bloempjes kietelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Idd met een kwastje van bloemetje naar bloemetje. Werkt prima. Heerlijk zeg dat je al zoveel uit eigen tuin kan eten. Volgend jaar ga ik ook meer doen. Ik heb nu de andijvie sla en aardappelen gehad. Smaakt wel lekker allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Thea,

    Welkom terug van vakantie, ik hoop dat jullie genoten hebben.

    Je hebt gelijk, die peren zijn zeker geen Conference want die heb ik aan de boom hangen en die zien er heel anders uit.

    In jouw moestuin groeien de planten werkelijk als kool. ;-)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een plezier om even in je moeutuin te kijken. Het bordje met groentes ziet er ook heerlijk uit en lekkere aardbeien toe, jammie.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig zo,n weldadige thuiskomst. Jouw moestuintje is een lust voor het oog, ja en dan die overheerlijke aardbeien, dat is smullen. Hier heb je wel eens fruitdagen waar je fruit kunt laten determineren, misschien ook wel bij jullie in de buurt.

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een rijkdom weer!
    ik vind papavers ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja ik heb ook van die peultjes staan, maar ze willen maar niet plat blijven. Ofwel zijn ze ieniemienie en plat, ofwel worden ze dik. Dus dat binnenste er dan maar gewoon uitwippen en als tuinboontjes eten? Da's pas een tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. thea bestuiven zou je met een veer kunnen doen.......

    het is weer genieten geweest in je tuin!

    lieve gr. marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. marjolein vh pleinmaandag, 05 juli, 2010

    Al je foto`s zien er wel erg smakelijk uit :-)
    Top hoor, al die super verse produkten uit eigen tuin.
    En fijn gehad om en in de Donau ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig Thea ik loop 's avonds en 's morgens ook altijd een rondje door de tuin speurend naar wat is open gegaan. Ik zag dat jij ook peultjes had. Wij hebben er ook van gesmuld. Ik had er veel, zelfs nog weggegeven en ingevroren. Maar vers zijn ze super. Niet te lang koken en een klontje roomboter erover. En dan maar smullen! Laatst zei iemand dat ze geen peultjes lustte, die vond ze bitter. Snap jij dat nou? Ik vind ze eerder zoetig. Fijne avond, vanavond weer voetballuhh:-)
    Liefs Leonie
    www.tanteloe.com/Weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  12. achwelnee, die pluimen en penselen dat is toch zo'n gedoe. Pluk gewoon een mannetje (daar zijn er genoeg van), bloemblaadjes eraf en passeer eens langs de vrouwtjes (die hebben een dikkere ... ( ) ... achteraan)
    Eén mannetje voor een vrouwtje of twee/drie volstaat ...


    (tsssss woordverificatie : hufti, waar heb ik dat verdiend ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou Thea ik zie het hoor, dat ziet er ook allemaal erg smakkelijk uit!

    Bij mij zijn dit jaar niet veel engerlingen, maar wellicht komen ze volgend jaar weer massaal terug omdat we in mei / juni ontzettend veel meikevers hebben zien vliegen...dat belooft niet veel goeds, maar goed eerst dit jaar maar lekker genieten.

    Bij de courgette doe ik eigenlijk verder niks bijzonders, gewoon gekookte aardappelen met jus en een lekker stuk vlees. Roergebakken courgetten met beetje peper (zout en knoflook soms) vind ik al heerlijk!
    Als ik teveel courgette krijg maak ik weer zoet-zuur, dat blijft ook heerlijk.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je hebt een moestuin om jaloers op te worden Thea!
    Ik dacht dat vruchten zoals peren altijd in de herfst kwamen. Wij hebben een nashi peer boom, maar in 6 jaar pas één peertje gezien:-(
    Nu we weer thuis zijn en het hier hartje winter is, ga ik proberen om in de plantenkas tomaten te kweken, een uitdaging!
    Eerst wassen en opruimen, wat kan een mens veel meeslepen in koffers! Ik heb voor m'n dochter en mij samen zeker 15 paar sokken gekocht bij de Hema en wat leuke nieuwe kleren die eindelijk eens niet in China zijn gefabriekt;-)
    Succes met je moestuin, ik blijf je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen